TARGI SZTUKI 2014
Na targach FRIEZE ART FAIR w Londynie Raster zaprezentował prace Slavs and Tatars.
15-18.10.2014
www.friezelondon.com
Regent's Park, Londyn
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dywany z serii Love Letters, inspirowane rysunkami piewcy rosyjskiej rewolucji, poety Władimira Majakowskiego, dotyczą drażliwej kwestii polityki alfabetu: podejmowanych przez narody, kultury i ideologie prób przypisania określonych znaków do poszczególnych języków.
Wokół rury, zamiast nagiej tancerki, wije się coś nie mniej jednoznacznego: olbrzymi, mięsisty język, poskręcany wokół drążka. To ukłon w stronę dziwacznych, trwających od sześćdziesięciu lat zmian w postsowieckim, turkofonicznym świecie języka i pisma – zwrotów arabskiego do łaciny, powrotu cyrylicy do łacińskiego
Usta jako źródło lingwistyki libidinalnej już dawno usunęły nos w cień. Swingująca przegroda przywraca nosowi jego miejsce jako zarówno dyskursywnego, jaki pożądliwego narządu mowy. Płaska sylwetka nosa buja się na lewo i prawo, przywodząc na myśl gimnastykę twarzy, w której przegroda musi sięgnąć dźwiękowych wyżyn głosek /ɛ/ czy /ɔ̃/.
Codzienna pielęgnacja włosów to akt związany z cywilizacyjnym zwalczaniem niezdyscyplinowania ciała. Właśnie do tego typu rytuałów codzienności odnosi się seria „Mirrors for Princes”.
wystawy zagranicą
Jesienny sezon 2014 był dla kolektywu Slavs and Tatars szczególnie intensywny i bogaty w sukcesy. Po znakomicie przyjętych, indywidualnych wystawach w Kunsthalle Zurich i Dallas Museum of Art, Raster zaprezentował ich solowy pokaz na londyńskim Frieze Art Fair. „Love Letter (No. 7)” został wybrany do zakupu do kolekcji Tate Modern.