Wystawa towarzysząca realizacji filmu fabularnego „Performer” (reż. Łukasz Ronduda, Maciej Sobieszczański), którego tytułowym bohaterem i odtwórcą głównej roli jest Oskar Dawicki. To po części rozszerzony plan filmowy (z pokazanymi przedpremierowo urywkami z filmu i materiałami powstałymi na jego marginesie), po części wystawa retrospektywna, a w głębi ducha pożegnanie dawnego Oskara-performera i powitanie nowego Oskara – pełnokrwistej postaci filmowej i literackiej (drugie, poszerzone wydanie książki „W Połowie puste” zastępuje katalog wystawy).
Fragment noty prasowej:
Wystawa składa się z trzech głównych części, prezentowanych na kolejnych piętrach galerii: „Cmentarz artystów”, „Sztuka i film” oraz „Muzeum Oskara Dawickiego”. Już na samym początku mierzymy się więc z doświadczeniem ostatecznym. Filmowy grób performera otaczają projekty i modele własnych nagrobków przygotowane na jego prośbę przez innych artystów – przyjaciół i znajomych Dawickiego. Ta niecodzienna kolekcja ukazuje sztukę współczesnych artystów w nieczęsto dziś używanej, eschatologicznej perspektywie.
Na kolejnym piętrze wybrane prace z Kolekcji Grażyny Kulczyk zestawione są z filmowymi portretami performera. Wskazują one artystyczne tradycje, wobec których staje twórczość Dawickiego. To przede wszystkim jednak próba konfrontacji różnych artystycznych figur „bohatera” – z jednej strony artysty, który uprawiając rodzaj performansu totalnego staje się postacią literacką i filmową, z drugiej strony zaś klasycznej dla sztuk wizualnych formuły obrazowania ludzkiej figury: portretu, aktu, studium postaci. Obserwujemy tu proces transformacji postaci w sztuce – od intensywnej materialności i symboliki figur malarskich i rzeźbiarskich do dematerializacji i ulotności bohatera filmowego, spełnienia dziecięcego marzenia o wskoczeniu do filmu.
Na najwyższym poziomie galerii znajduje się Muzeum Oskara Dawickiego – retrospektywny przegląd wybranych dzieł artysty ze szczególnym naciskiem na prace o charakterze autotematycznym i autoportretowym. To rodzaj lektury życia artysty poprzez jego własną sztukę, począwszy od inicjacyjnego „Projektu reklamowego”, w którym podobizna artysty ukryta została w opracowywanych przezeń dla zarobku drukach komercyjnych, aż po najnowsze prace pod znaczącymi tytułami: „19 lat tracenia blasku” i „Portret człowieka, który sprzedał kamień nerkowy swego ojca”.