Pierwsze obrazy z kontynuowanego przez szereg kolejnych lat cyklu Lamp Black powstały w 2007 roku w krakowskiej pracowni artysty przy ul. Łazarza, ulokowanej w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu pogrzebowego. Prace z tej serii są malowane jednym rodzajem czarnej farby olejnej Winsor & Newton nr 25 o nazwie Lamp Black. Istotą tych monochromatycznych obrazów jest takie uformowanie powierzchni malarskiej, aby pod wpływem światła, różnych jego walorów, kątów padania, temperatury i natężenia, osiągnąć iluzję trójwymiarowości i wielobarwności. Obrazy z tej serii mogą być prezentowane dowolnie, tak aby wraz ze zmieniającym się ułożeniem i oświetleniem generować nieskończoną liczbę wariacji kom- pozycyjnych i kolorystycznych.
Inspiracją do pierwszych obrazów w tym obszernym cyklu były zgeometryzowane kształty brył węgla. Kolejne prace, całkowicie uwolnione od mimetycznych skojarzeń, skupiały się na przełamaniu płaskości obrazu i ostatecznie doprowadziły Bujnowskiego do płócien malowanych na nieregularnych, wielokątnych blejtramach, w końcu również zdeformowanych przestrzennie. Sam artysta mówi o tych pracach jako o „zniszczonych światłem”, wskazując tym samym, że to czynniki zewnętrzne wobec obrazu – światło, ale też przestrzeń architektoniczna i społeczna – determinują kształt, sposób postrzegania i rozumienia wiszących na ścianach galerii, mieszkań, biur i muzeów płócien.
Lamp Black, 2011, olej na płótnie, 100 x 100 x 12 cm
Lamp Black. Pentagon (5), 2008, oil on canvas, 150 x 182 cm
Lamp Black. Pentagon (9), 2008, oil on canvas, 110 x 144 cm
Lamp Black. Pentagon (6), 2008, oil on canvas, 179 x 170 cm
Lamp Black (twisted), 2011, oil on canvas, 153 x 153 x 25 cm