Pomysł wystawy poświęconej nowej fotografii wydaje się niemal banalny. W obrębie współczesnej sztuki trudno jednak o inne medium, które byłoby dziś równie demokratyczne, łatwo dostępne i szeroko eksploatowane, a przy tym używane masowo przede wszystkim poza obszarem sztuki. Pytanie brzmi zatem jaki jest możliwy współczesny, artystyczny użytek z fotografii i w jaki jeszcze nieoczywisty sposób może ona wspomóc naszą zdolność obserwacji i interpretacji rzeczywistości.
Proponujemy wystawę, która w nieco staromodnej formule artystycznego salonu przywraca emocję skupienia na pojedynczych obrazach – fotografiach, na ich wyjątkowej sile odwzorowania, konstruowania i czarowania rzeczywistości. Kilkudziesięciu działających współcześnie artystów i fotografów poprosiliśmy o wybranie i zaprezentowanie jednego własnego zdjęcia, wykonanego w ciągu ostatnich 2-3 lat. Powstała w ten sposób wystawowa kolekcja jest nie tylko zbiorem tego, co szczególnie intrygujące w nowej polskiej fotografii, ale również zapisem najbardziej pociągających – wizualnie i emocjonalnie – indywidualnych obsesji, które zmuszają dziś artystów do działań z obrazami fotograficznymi.
Nasz salon ma być też łącznikiem między fotografami a kolekcjonerami. Wszystkie prezentowane prace, w tym liczne unikaty specjalnie przygotowane na tę okazję, są dostępne na sprzedaż.
Część prac z wystawy jest również dostępna na specjalnej aukcji klasycznej i współczesnej fotografii organizowanej przez Raster we współpracy z Instytutem Jerzego Lewczyńskiego w budowie (więcej informacji).
Alicja Dobrucka, Palestyna, z serii Houses (31°23′30.67″N 35°6′44.45″E), 2012-2015, tusz pigmentowy na papierze bawełnianym, 25 x 25 cm
Nicolas Grospierre, Ron Wade, z serii Owalne Gabinety, 2013, tusz pigmentowy na papierze bawełnianym, 125 x 100 cm
Aneta Grzeszykowska, Negative Make-Up, 2016, tusz pigmentowy na papierze bawełnianym, dyptyk, 40 x 56 cm
Yulia Krivich, Secret Place, z serii Przeczucie, 2014, tusz pigmentowy na papierze bawełnianym, 35 x 50 cm
Rafał Milach, z cyklu O człowieku, który skoczył z mostu, 2012, zestaw 8 fotografii we wspólnej oprawie, tusz pigmentowy na papierze, 16,5 x 13 cm każda
Mateusz Sarełło, Bez tytułu, z cyklu Swell, 2012, tusz pigmentowy na papierze bawełnianym, 40 x 60 cm
Jan Smaga, Muzeum / Idea, Sebastian Cichocki, 2015, tusz pigmentowy na papierze bawełnianym, 70 x 50 cm
Andrzej Tobis, Oko magiczne, z cyklu A-Z (gabloty edukacyjne), 2016, lambda print w drewnianej gablocie, 55 x 40 x 5 cm
Piotr Uklański, Bez tytułu (W pustyni i w puszczy), 2015, odbitka srebrowa z pliku cyfrowego, 61 x 34,5 cm
Monika Wiechowska, Martwa natura (Dominikana), 2015, tusz pigmentowy na papierze bawełnianym, 75 x 50 cm
Wojciech Wilczyk, z serii Słownik Polsko-Polski, Świdnik, ul. Wyzwolenia, 15.02.2016, 2016, tusz pigmentowy na papierze bawełnianym, 43,7 x 61 cm