.
TARGI SZTUKI 2022
NADA Miami30.11–3.12.2022www.newartdealers.com
Ice Palace StudiosMiami, USA
„Meta Folklore” to cykl drukowanych w technologii 3D figur, które powstają w oparciu o stworzoną przez artystę sieć neuronową. Wciąż powiększana baza danych – zbiór fotografii najróżniejszych figuralnych rzeźb etnicznych z różnych epok i kultur – jest przetwarzana na zasadzie uczenia maszynowego i generuje zmutowane w różny sposób nowe wzory.
Namalowałam powidoki czyjejś twarzy. Wizerunek jest rozmyty, widać znaczące ubytki i rozszarpane krawędzie. Ręce, nieokreślonego pochodzenia usiłują przywrócić dawny wizerunek bohatera i cerują naderwane części.
Namalowana przeze mnie sytuacja budzi skojarzenia z mityczną historią Atlasa jednego z Tytanów, który został skazany na dźwiganie Ziemi na swoich barkach. Atlas w mitologii jest synonimem sił fizycznych i duchowych. W mojej wersji nie zobrazowałam Matki Ziemi, a dziewczynę która zanika w dynamicznym pejzażu.
Temat nakrycia głowy, które sprawiało, że bohater noszący je stawał się niewidzialny jest popularny w mitologii oraz literaturze dziecięcej. Wyobraziłam sobie postapokaliptyczny złowrogi pejzaż, przypominający krajobraz po wybuchu wulkanu. Przedstawiona bohaterka została umieszona w centrum tej katastrofy, sytuacja zdaje się jest bez wyjścia, zwiastuje nieuchronną tragedie.
Obserwowałam kiedyś zabawy dzieci, które używają pacynek do opowiadania zmyślonych przez siebie historii. Pacynki odzwierciedlają dokładne gesty za pomocą ręki animatora. Kukiełki wyglądają „jak żywe”, a podłożone głosy jeszcze bardziej potęgują tę nadrealność i magię. Moje przedstawienie jest raczej dramatyczne.