Z cyklu Zapis socjologiczny. Mit fotografii (Raba Wyżna), 1978-1990, odbitka żelatynowo-srebrowa, ca. 24 x 18 cm
„Zapis socjologiczny” to nigdy nieukończone opus magnum Zofii Rydet, nad którym pracowała od 1978 roku. Powstało kilkanaście tysięcy czarno-białych negatywów, z których tylko część doczekała się autorskiego opracowania w formie odbitek. Przewodnim motywem „Zapisu” jest portret rodzinny we wnętrzu, ujęty w charakterystyczny sposób z postaciami domowników na tle głównego pomieszczenia ich domu lub mieszkania, wykonany niemal znienacka, z użyciem lampy błyskowej. Rydet interesowały w szczególności spotkania z osobami starszymi i dokumentacja zanikającej drewnianej architektury wiejskiej, co – niejako wbrew nazwie – przydało projektowi raczej egzystencjalno-wanitatywny niż socjologiczny charakter. „Zapis” jest przy tym dziełem kompulsywnym i obsesyjnym, artystka planowała zdokumentować wszystkie regiony kraju, a w miarę postępu prac nad projektem wydzielała kolejne tematyczne podcykle, m.in.: „Kobiety na progach”, „Mit fotografii”, „Obecność” (poświęcony wizerunkom papieża Jana Pawła II w polskich domach). W całości „Zapis” jest nie tylko oryginalnym dziełem artystycznym, ale też niezrównanym, opozycyjnym względem oficjalnej propagandy tamtego czasu, repozytorium kultury materialnej i wizualnej powojennej Polski.
Z cyklu Zapis socjologiczny (Suwalskie), 1980, odbitka żelatynowo-srebrowa, 24 x 30 cm
Z cyklu Zapis socjologiczny (Poddubówek), 1980, odbitka żelatynowo-srebrowa, 24 x 30 cm
Z cyklu Zapis socjologiczny (Konieczkowa), 1980, odbitka żelatynowo-srebrowa, 24 x 30 cm
Z cyklu Zapis socjologiczny. Mit fotografii (Kieleckie), 1985, odbitka żelatynowo-srebrowa, 24 x 30 cm